مرمت طولانیترین پل چوبی کردستان
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۷۲۶۱۳
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، محمد رشیدی معاون میراث فرهنگی کردستان گفت: از مصالح مورد استفاده برای بازسازی این بنای تاریخی میتوان به سنگ لاشه محلی در مرمت پایههای سنگی، تیر چوبی خشک ازجنس چنار برای تیر ریزی پل، تخته کوبی در دو لایه رابیتیس کوبی، اجرای بتن به ضخامت حداقل ۱۰سانتیمتر، اجرای قیرگونی به شکل دو لایه و اجرای نمای انتهایی کاه گل کف پل اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: از نقاط حائز اهمیت مرمت این بنای تاریخی میتوان به تیرهای چوبی استفاده شده با طول ۱۲ متری برای پوشش دهنههای پل اشاره کرد.
رشیدی با بیان اینکه سرپرستی تیم بازسازی این پل برعهده خبات خلیلی کارشناس مرمت حوزه حفظ و احیاء اداره کل بوده است افزود: این پل دارای شش دهنه بوده که در نوع ابعاد و شکل پایههای سنگی هزار ساله آن، در نوع خود در سطح کشور منحصر به فرد است.
خبات خلیلی سرپرست تیم بازسازی پل نیز در این خصوص اظهار کرد: با برنامه ریزیهای انجام شده و پس از جذب اعتبار مورد نیاز، نرده حفاظتی در دو طرف پل با مصالح سنتی برای هم خوانی با بافت محل و همچنین امنیت گردشگران و اهالی محل تهیه و نصب خواهد شد.
انتهای پیام/ع
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری صنایع دستی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۲۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به سینمای کارگری ایران به مناسبت روز کارگر
گرچه سینمای کارگری در ایران بهدنبال سینمای نئورئالیسم ایتالیا پیش از وقوع انقلاب اسلامی کلید خورد، اما دیری نپایید که با گذشت سالهای نه چندان طولانی از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای کارگری رنگ بیشتری به خود گرفت؛ سینمایی که گذشته از سهراب شهیدثالث و کامران شیردل تا پیش از نیمه دوم دهه ۵۰، خسرو سینایی، عباس کیارستمی، رخشان بنیاعتماد، کیانوش عیاری، ابوالفضل جلیلی، اصغر فرهادی و سعید روستایی را در دایره مهمترین فیلمسازان خود از بعد از وقوع انقلاب میبیند.
در کنار فیلمهایی، چون «نگهبان شب» و «جنگ جهانی سوم» از رضا میرکریمی و هومن سیدی که مهمترین نمایندههای آثار کارگری اخیر سینمای ایران شمرده میشوند، از «بهآهستگی» مازیار میری، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» وحید جلیلوند، «خداحافظی طولانی» فرزاد موتمن، «شیفت شب» نیکی کریمی، «پنج ستاره» مهشید افشارزاده و «ساعت ۵ عصر» مهران مدیری میتوان از دیگر آثار عرصه یادشده یاد کرد.
همچنین مجید مجیدی با «آواز گنجشکها»، علی رفیعی با «آقا یوسف»، بهرام توکلی با «اینجا بدون من»، جمشید محمودی با «چند متر مکعب عشق»، احمدرضا معتمدی به واسطه «آلزایمر» و منوچهر هادی بهواسطه «کارگر ساده نیازمندیم»، از جمله دیگر کارگردانانی هستند که با ساخت فیلمهای یادشده در تولید آثار سینمای کارگری دستی بر آتش داشتهاند.
البته پیداست که در برخی از آنها نظیر «جدایی نادر از سیمین»، نقش کار و کارگر، محوری و موضوع اصلی نیست، اما به نوبه خود بر آن بودند تا ادای دینی به این صنف آسیبپذیر جامعه داشته باشند.
به هر روی سینمای ایران به واسطه دغدغه و ذوق سینماگرانش همواره بر آن بوده تا در کنار سایر متعلقات آثار اجتماعی، موضوعات کار و کارگری را نیز به کانونی از تصاویر قصهگو بدل کند؛ که در این زمینه گامهای خوبی نیز برداشته است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر